Jak to vypadá krok za krokem, když si objednáte HOTOFOTO?

Svatbu člověk neplánuje každý den a svatebního fotografa si také neobjednáváte 2x týdně. Jaký je tedy celý postup krok za krokem, když si objednáváte svatebního fotografa? 

 ---

Pokud vás zajímá víc rad a tipů, nebo pokud vás nebaví číst, můžete sledovat i můj YouTube kanal, kde najdete kromě rad a tipů i rozhovory s ostatními svatebními dodavateli. Odebírat kanál můžete zde

Nebo mě můžete nenápadně sledovat na Instagramu, kde se dozvíte všechny důležité novinky a informace z první ruky. www.instagram.com/hotofotoweddings 

---

Nevím jak to chodí u kolegů svatebních fotografů, ale řekl bych, že u většiny z nich to bude podobné, nebo dokonce stejné. Vezměme to tedy krok za krokem jak to chodí u HOTOFOTO.

Krok č.1 - Poptávka

Brouzdáte internetem, hledáte svého svatebního fotografa. Vybrali jste si několik svých nejoblíbenějších a teď přichází na řadu poptávka. Potřebujete zjistit, jestli má fotograf vůbec volný termín, pokud už znáte svůj termín svatby. Pokud neznáte ceny, požádáte o ceník. 

Během prvního kontaktu s klientem, který většinou probíhá emailem, telefonicky nebo přes FB se řeší primárně jestli je volný termín a jaké jsou moje ceny. Někteří klienti už se vícekrát neozvou s jinými pokračujeme dále :)

Teď budu trochu střílet do vlastních řad, ale chci vám dát radu. Neberte hned prvního fotografa kterému jste napsali nebo s kterým jste se sešli. Je dost možné a dokonce velmi pravděpodobné, že nakonec stejně zvolíte toho prvního, ale sejděte se s více fotografy ať máte porovnání.

Krok č.2 - Osobní schůzka

Svatební fotograf není jogurt a přes internet těžko zjistíte, jestli pro vás bude ten pravý ořechový. To je alespoň můj názor a podle něj se řídím. Všem klientům, kteří projeví zájem o moje služby nabízím osobní setkání ještě před jakoukoliv závaznou objednávkou nebo podpisem smlouvy. Přeci jen budeme spolu celý den, tak je dost podstatné, abychom si i lidsky "sedli". Na téhle schůzce si povídáme o vašich představách, probíráme harmonogram, možnosti atd. Na schůzce vám nic neprodávám, ani vás nikam netlačím. Kdo mě zná, tak ví, že jako prodejce sebe sama nestojím za nic :-D Jako prodejce pojištění bych přišel na buben v podstatě hned, protože neznám a neumím ty prodejní fígle. A upřímně je ani nechci umět. Já potřebuju, aby se vám líbila moje práce a moje osobnost (která taky není pro každého:)), ne abych vám za každou cenu prodal termín a co nejvíce produktů k němu.

Krok č.3 - Smlouva

Pošlete někomu "na dobré slovo" peníze a budete doufat, že všechno bude tak jak jste si řekli? Já asi ne. Ale to není důvod, proč součástí každé mojí svatby je smlouva. Smlouva je taková pojistka pro obě strany. Pojistka asi není to správné slovo. Z mojí strany slouží hlavně k tomu, aby nedocházelo ke zbytečným nedorozuměním. Proto je zde popsáno co je a co není součástí služby, jaká je hodinová dotace balíčku atd. Nemám prostě rád zbytečná nedorozumění. Z vaší strany slouží primárně jako jistota toho, že vám 2 dny před svatbou nezavolám a neřeknu že se mi nechce vstávat a proto nepřijedu :) Dále obsahuje nějaké zákonitosti ohledně autorského práva, GDPR atd., které jsou po mě prostě vyžadovány. Protože mám boží klienty, tak jsem smlouvu ještě nemusel nikdy použít jinak, než že jí po podpisu dám do šanonu a vícekrát ji nevidím :)

Krok č.4 - Zálohová faktura

Nepopulární, ale pro mě zásadní krok :) Účel je asi jasný. Svatebních termínů je omezené množství a když odřeknete 10 dalších zájemců, protože termín je už rezervovaný, ale nevěsta vám týden před svatbou řekne, že vám zapomněla říct, že jim to vlastně bude fotit někdo jiný a že děkuje, tak to není moc příjemná situace. Ani lidsky, ani ekonomicky :) Když už jste složili 50% částky, tak se "cuká" o něco hůř. Samozřejmě ve smlouvě jsou popsány termíny do kdy je možné termín bez ztráty kytičky zrušit a jsou zde popsány i situace, za kterých je záloha vrácena i po uplynutí těchto termínů. Osobně se k tomu snažím přistupovat lidsky, pokud je vůle i z druhé strany. Už jsme zažili několik situací, kdy jsem zálohu buď vracel, nebo jsme svatbu přesunuli na jiný termín. Jsou prostě v životě situace, kdy musí jít business stranou.

Já vám tedy vystavím zálohovou fakturu a po připsání zálohy na můj účet je termín závazně rezervován pro obě strany a "papírová" část je za námi. Zbývá to příjemnější :) Záloha i zbytek částky se platí převodem. S hotovostí vůbec nezacházím. Jednak jsem líný a druhak jsem tím vyřešil celé EET během vteřiny :) A upřímně si myslím že i pro vás je to pohodlnější, než si někde u radnice předávat obálky s hotovostí jako drogoví dealeři :)

Krok č.5 - Svatba :)

Ano, to je asi ten nejdůležitější krok z celého tohohle článku ale dalo by se napsat několik samostatných článků, takže ho tu zmíním, ale rozebírat to extra nebudu :) Den D prostě proběhne tak jak jsme se domluvili s drobnými odchylkami, protože na svatbě nikdy nejde přesně tak jak jste si naplánovali :) Smiřte se s tím, ušetříte si spoustu starostí :)

Krok č.6 - Retuše a úpravy

Je po svatbě a zatímco vy ležíte se svým novopečeným manželem/manželkou v posteli, jíte cukroví, které zbylo ze svatby a čtete si svatební přání, já začínám všechny pořízené fotky zálohovat, procházet, promazávat, upravovat a retušovat. V praxi tenhle proces zabere mnohem víc času, než všechno ostatní dohromady a je to trochu monotónní nuda :) Ale prostě to k té práci patří :) Ve smlouvě je uvedeno, že fotografie budou zpracované do 30 dní od svatby. V praxi to je rychleji, pokud nenastal žádný problém. Nějakých 95% svateb odevzdávám do týdne online. Tím se pomalu dostáváme ke kroku č.7.

Krok č.7 - Odevzdání

Jako první vždycky obdržíte odkaz na online soukromou galerii, kde jsou fotky v plném rozlišení. Jednak je to nejrychlejší způsob jak vám fotky doručit, druhak je i pro vás o poznání snazší sdílet fotky s lidmi s kterými chcete (kdo by dneska chtěl vypalovat nějaká DVD - pro mladší ročníky, DVD je taková ta lesklá placka na kterou se dřív nahrávala data a kterou váš notebook už neumí ani přečíst :)) a třeťak vám tenhle odkaz slouží jako záloha vašich fotek, protože ruku na srdce, kdo z vás pravidelně zálohuje svoje data?

Po odeslání odkazu se domluvíme na termínu, kdy vám předám fyzický balíček, jehož obsah je opředen tajemstvím, ale najdete zde třeba svoje tištěné fotografie, USB se všemi fotkami atd. 

Krok č.8 - Album

Pokud jste projevili zájem o svatební album (doporučuje 9z10 svatebních fotografů), tak proces tvorby alba začíná v okamžiku, kdy máte odkaz na svoje fotografie. Je totiž třeba vybrat fotografie, které v albu chcete. Nebo to můžete nechat na mě, ale tuhle variantu jsme použili zatím asi jen 2x. Vyberete fotografie, které v albu chcete, vyberete si formát a materiál vazby alba, já vytvořím design svatebního alba a pošlu vám ho ke schválení. Buď se vám líbí na první dobrou, nebo si řeknete co chcete jinak.

Po finálním schválení designu posílám ještě ke schválení cenu, která je sice vidět na webu mého dodavatele kvalitnifotky.cz, ale v minulosti došlo k jedné nepříjemné situaci, která nebyla způsobena ani mnou, ani klientem, ale od té doby raději ještě posílám finální cenu ke schválení. Pokud řeknete že je všechno ok, odesílám album do tisku. Protože v Pelhřimově je to samý úžasňák a úžasňačka, tak výroba alba včetně doručení ke mě trvá 2-4 dny, když zrovna nestávkuje pošta, není před Vánoci atd.  Když přijde album ke mě, ještě ho kontroluji, jestli je všechno ok (nikdy se nestalo, že by něco nebylo ok) a pak už zbývá jen domluvit předání, nebo zaslání alba. Většinou po domluvě předávám balíček i album najednou. Občas album i balíček posílám přes Zásilkovnu.

Krok č.9 - Platba

Jste spokojení, všechno je ok, všechno je předáno jak bylo domluveno. Zbývá poslední krok. Doplatit zbytek částky. Vystavím vám finální fakturu z které je odečtena záloha, vy ji zaplatíte (znovu převodem) a je to. Celý proces je za vámi i za mnou :)

Tak takhle to chodí, když si objednáte HOTOFOTO.CZ na svatbu. Pokud se vám líbí moje práce, plánujete svatbu a ještě nemáte svého svatebního fotografa, tak mě klidně nezávazně kontaktujte, pobavíme se o vašich představám a kdo ví, třeba si projdeme celý tenhle proces příští rok spolu :)